سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

منصور پورحیدری: اگر بخواهم درباره کیفیت رقابت‌های لیگ برتر صحبت کنم باید بدون تعارف تاکید کنم که ما هر سال دچار افت می‌شویم و لیگ فوتبال ما از لحاظ کیفی در سطح پایین‌تری نسبت به سال گذشته قرار می‌گیرد.

 این مسئله یک دلیل روشن دارد؛ باشگاه‌های ما به شدت نتیجه‌گرا شده‌اند. این موضوع باعث شده تا مربیان بیش از پیش به نتیجه فکر کنند. باشگاه‌ها از جریان سازندگی عقب مانده‌اند. این یک واقعیت است که باید بپذیریم. لیگ ما هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر افت می‌کند. شاید به همین دلیل است که امسال در رقابت‌ها بازیکن خلاق کمتر به چشم می‌خورد. چاره کار نیز مشخص است.

اما متاسفانه هیچ‌وقت راه‌حل‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. موضوعاتی مثل توجه بیشتر به رده‌های پایه همواره مورد بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری قرار می‌گیرد. اما با همه این حرف‌ها باید تاکید کنم که برخی تیم‌ها در لیگ ما حضور دارند که نسبت به بقیه باشگاه‌ها کیفیت قابل‌ملاحظه‌ای دارند. شاید بهتر است با سپاهان شروع کنم. به نظر من سپاهان مستحق قهرمانی نیم‌فصل بود. امیر قلعه‌نویی برای شناخت تیم جدیدش نیاز به زمان داشت و البته توانست از این فرصت به خوبی بهره ببرد. او به‌خصوص در هفته‌های پایانی نیم‌فصل رقابت سختی را با استقلال پشت سر گذاشت.

رقابت او درون زمین و بیرون از زمین، آنقدر شدت گرفته که خیلی‌ها این مسئله را ادامه‌دار می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که استقلال و سپاهان در نیم‌فصل دوم نیز رقابت پرحاشیه‌ای خواهند داشت. معتقدم استقلال و صمد مرفاوی دچار فشار بیشتری هستند. سرمربی استقلال باید تیمش را از شرایط بحرانی خارج کند. تعطیلی رقابت‌های لیگ این فرصت را در اختیار او قرار خواهد داد. اما این کافی نیست.

او در نیم‌فصل دوم باید بیش از پیش تمرکز خود را حفظ کند. استقلال در چند هفته پایانی نیم‌فصل، تمرکز خودش را از دست داد و قهرمانی نیم‌فصل را به سپاهان واگذار کرد. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که تیم قلعه‌نویی همچنان در نیم فصل دوم نیز صدرنشینی‌اش را حفظ کند اما صمد مرفاوی مربی کم‌تجربه‌ای نیست. به خوبی می‌داند که در استقلال چقدر مربیان تحت فشار هستند. نمی‌خواهم درباره مرفاوی دست به قضاوت بزنم یا از او دفاع کنم.

 اما معتقدم که او در استقلال تنهاست. حالا که شرایط بحرانی را پشت سر می‌گذارد باید به عنوان یک مربی جوان مورد حمایت قرار بگیرد. تیم او دچار استرس شده است. این وظیفه مرفاوی است که اولا تمرکز خود را حفظ کند و استرس را از تیمش دور کند و در درجه دوم نیز استقلال را به روزهای خوب خود برگرداند. اما تیم مرفاوی یک مشکل دیگر هم دارد. در این تیم رقابتی به وجود آمده که دوستی‌ها را تا حدودی کمرنگ کرده است. من یک مصاحبه عجیب از یکی از بازیکنان استقلال خواندم که امیدوارم واقعیت نداشته باشد. یکی از بازیکنان گفته بود، دلیلی وجود ندارد که در یک تیم همه بازیکنان با یکدیگر دوست باشند.

خب این حرف جالبی نیست. اتفاقا تیمی که می‌خواهد به قهرمانی برسد باید همدلی را در دستور کار خود قرار دهد. در غیراین‌صورت استقلال به مشکل برمی‌خورد. به نظرم صمد مرفاوی باید این دوستی و صمیمیت را در تیمش ایجاد کند و بازیکنان را به یکدیگر نزدیک‌تر کند. او سال‌هاست که در استقلال حضور دارد و می‌تواند در چنین شرایطی از تجربه‌های خود استفاده کند. در نیم فصل دوم به عقیده من صدر جدول بارها دست به دست خواهد شد و بازی‌های ابتدایی لیگ نشان می‌دهد که کدام تیم‌ها مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند.

کد خبر 94867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز